Péče o tělo

Ekologické stravování - tipy, jak zlepšit své návyky

2. května 2017 v 18:07 | Neri
Jednou z věcí, co můžete udělat pro sebe i pro přírodu, je pozměnit svoje jídelní (a nakupovací) zvyklosti. Nechci nikoho nutit ani přemlouvat, aby se dal striktně na bio, veganství či vegetariánství. Tu volbu nechávám na každém z vás. Ukážu vám možnosti, řeknu, jaké výhody a nevýhody vidím já a uvidíte, jestli se vám některé z mých zvyků zalíbí a převezmete je - nebo vás inspirují k vytvoření vlastních. Dám vám pár tipů, co třeba já ráda dělám, co kupuji a čemu se naopak vyhýbám. A také třeba zjistíte, že jíst trochu zdravěji a ekologičtěji není až tak složité, drahé a neúnosné, jak jste si doteď mohli myslet. Nejprve stručně uvedu několik výhod a nevýhod toho, když se rozhodnete více přemýšlet nad tím, co do svého těla dáváte.


Výhody:
  • podporujete firmy, které se vyhýbají používání éček a jsou šetrnější k životnímu prostředí
  • také podpoříte některé regionální a české podniky - není lepší podporovat naši ekonomiku?
  • také snižujete zisky těm, kteří pro peníze šidí kvalitu a životnímu prostředí naopak ubližují
  • kvalitnější potraviny mají lepší chuť, na náhražky, sladidla, apod. jste zvyklí, ale když je na čas vysadíte, po čase vám přestanou chutnat, začnete v nich cítit ony chemické přísady (podobně je to třeba s přesolenými jídly, fast foodem, apod.)
  • vyzkoušíte třeba věci, které by vás doteď nenapadlo ochutnat, a rozšíříte si obzory
  • vyhnete se negativním účinkům některých látek, které mohou být zdraví ohrožující a třeba i vyvolávat psychickou nepohodu (některá barviva např. mohou navozovat hyperaktivitu u dětí)
  • pokud máte děti, budete jim dobrým vzorem v tom, jak se mají starat o sebe a své tělo
  • třeba inspirujete i své okolí - mnoho z věcí, co kupuji, se zalíbilo i doma a teď je jí taky
  • můžete mít dobrý pocit z toho, že se i vy o sebe dobře staráte :-)
  • uškodit vám to nemůže, jedině prospět


Nevýhody:
  • některé věci mohou být dražší, na druhou stranu budete kupovat méně zbytečných a nezdravých potravin, čímž se to cenově poněkud vyváží
  • občas budete muset obejít více obchodů, abyste něco sehnali, protože ne každá samoobsluha bude mít k dispozici, co potřebujete (a nemyslím jen speciální věci, jako jsou biopotraviny)
  • jezení v restauracích a podobných jídelních zařízeních se stává problémem - můžete samozřejmě udělat výjimku a to nezdravé si dát, ale je těžké najít na výletě podnik, kde vaří alespoň trochu kvalitní jídla (nemluvě už o vegetariánských, kdybyste se chtěli touto cestou dát)
  • podobný problém je někdy s pitím, neb většinou se všude prodávají jen slazené vody
  • někteří lidé pro vás nemusí mít pochopení, mohou se vám vysmát nebo být uražení, že si s nimi nechcete dát ten fast food
  • Možná vás předchozí body odradily, možná jste zvědaví a chcete to zkusit nebo si alespoň přečíst, co tedy přesně navrhuji změnit. Půjdu rovnou k věci a pokusím se článek udržet v rozumné délce. Případně jej možná rozdělím na dva, uvidíme. Tak tedy, pár jednoduchých věcí, které můžete začít dělat už dneska pro sebe a životní prostředí…


1. Začněte pít vodu. Navrhuje to kdejaký výživový poradce a má to své opodstatnění. Voda je vše, co organismus potřebuje, aby měl dostatek tekutin. Není zatížená chemií, sladidly, nejsou v ní žádné bublinky, nedehydratuje jako kafe - zkrátka je nejvhodnější pro správný pitný režim. Já mám nejraději odstátou vodu z vodovodu (aby vyprchal chlór), nechutná mi zvláštně "mrtvá" voda z lahví. Plus se s těmi lahvemi nemusíte tahat. To jsou hned dvě výhody - pít vodu je zdravější a méně namáhavé. Možná vám voda prostě nechutná a nechcete se vzdát slazených šťáv a minerálek. To chápu, také jsem si musela nějakou dobu zvykat. Po několika měsících, kdy jsem pila jen vodu, už ale slazené nápoje nemůžu ani vystát. Z milovnice perlivých slazených minerálek jsem milovnice vody. Občas si dám nějaký džus (třeba antibiotika vodou nerada zapíjím), ale jinak piji jen tu. Je to pak samozřejmě vtipné, když vás někdo chce pozvat na něco k pití a vy mu řeknete… no, já piju jenom vodu, ani kafe, ani alkohol… jedině tak džus nebo kakao. Nicméně před odsouzením některými lidmi jsem vás varovala.




2. Vzdejte se nezdravých věcí, které nepotřebujete jíst a pít. Na mysli mám především alkohol, sladkosti, kávu a podobné věci. Proč? Protože organismu nijak neprospívají, jen ho zatěžují. Stejně tak fast food nebo obecně moc tučné věci. Můžete si občas dát na chuť dortík nebo sklenku vína, ale pokud jste doteď měli ve zvyku dva dortíky denně a za víkend tři flašky, tak sami jistě chápete, že to není značka ideál. Kromě zdravotního hlediska je hlavní plus také úspora peněz. Sladkostí se nenajíte, nemají výživovou hodnotu, máte je jen na chuť, ale vsadím se, že za ně dáte značkou část rozpočtu na nákup. Hlavně když jdete nakupovat s dětmi. Nebylo by ekonomičtější a zdravější ušetřit peníze za sladkosti a místo nich investovat třeba do kvalitnějších potravin k večeři?

Recept na správné stravování

2. února 2015 v 19:31 | Neri
… si každý nosí sám v sobě. Existuje bezpočet různých teorií, jak by měl člověk jíst, aby byl co nejzdravější. Vitariáni tvrdí, že klíčem ke všemu je syrová strava. Makrobiotika je skoro přesný opak. Vegetariáni zavrhují maso. Masožravci zavrhují vegetariány, že prý jim chybí důležité živiny. Vyznavači stravování dle krevní skupin si nedají rajče, protože jsou pro ně nevhodná krevní skupina. A tak dále, a tak dále. Jak se v tom vyznat? Jak najít mezi tím vším to jediné správné stravování? Jaké argumenty použít proti lidem, kteří nám nutí "to své vyvolené"? Jediný platný argument je tento: "To funguje pro tebe, ale já jsem jiný."

A tolerance rozdílnosti lidských potřeb je celé řešení neustálých hádek o tom, jestli je rajče zdravé nebo ne a jakými pravidly se při výběru jídla řídit. Jednodušeji a pravdivěji už to ani pojmout nelze. Stravujte se tak, jak vám a jen vám osobně to nejvíce vyhovuje. Zkoušejte různé potraviny a jezte ty, které vám chutnají, po jejichž snězení se cítíte dobře (a nejlépe přímo skvěle!) a neprovází je žádné nevolnosti a podobně. Až tak je to snadné. Sledujte své tělo. Sledujte, jak reaguje na potraviny, které jíte. Jistě to nestačí jen samo o sobě, dobré je si třeba nastudovat, jaké prvky a vitamíny tělo potřebuje a v čem se nachází a vybrat si z těch vhodných potravin "ty pravé pro vás". Ale nutné to není, protože (a to je už dlouho a všeobecně známé) tělo má automaticky chuť na to, co mu chybí. I proto jsou v těhotenství tak šílené chutě, protože s vývojem dítěte má tělo jiné a větší potřeby, než obvykle. Máte-li opravdu chuť na zmrzlinu, i když ji normálně nejíte, v těhotenství si ji jako žena dáte, že? Jistě, ženy, které děti neměly a muži naprosto neví, jaký to je pocit, ale o to nejde. Stačí znát tento princip.

Tělo ví, co chce, co mu dělá dobře a co je pro něj nejlepší. Naslouchejte tělu a ono si řekne, co by chtělo a vy budete jíst tak nejlépe, jak jen můžete, jako vy. Co svědčí jiným, vám svědčit nemusí a naopak. Proto je dobré nikomu nenutit své stravovací názory a navzájem se respektovat. Tohle je můj život a tamto tvůj a každý ho žijeme po svém, správně? Ale nejprve se musíte objevit, naučit se své tělo poslouchat a to jde jen zkoušením a praxí. Možná jste zvyklí něco jíst a přitom to vašemu tělu až tak nevyhovuje, jen to prostě jíte odjakživa a už nad tím nepřemýšlíte. Začněte přemýšlet. Klidně zkuste některé z teorií stravování, co jsou k dispozici. Možná zjistíte, že vám vyhovuje jíst makrobiotiku, syrovou stravu nebo dietu dle krevních skupin - a možná ne. Doporučuji se nevrhat do ničeho po hlavě. Žádné "zítra začnu jíst pouze podle těchto pravidel". Jděte na to opatrně, pomalu. Třeba vitariánství. Bez ohledu na to, jak se považuje za skvělé, zkuste to pomalu. Dejte si k snídani jen ovoce a všímejte si, jak se cítíte. Je to dobré? Není to dobré? Možná zjistíte, že chcete jíst VÍC ovoce, ale ne JEN ovoce. A to je také v pořádku. Hlavní je si na všem najít to, co vyhovuje vám a převzít jen to, nic zbytečného navíc. Pokud vám vyhovuje celý nějaký styl stravování, tak ho vezmete celý. Když ne, tak ne.

A ještě jedna věc se stravováním souvisí. Když se cítíme psychicky opravdu dobře, jsme tzv. ve vysokých vibracích, obklopujeme se věcmi i jídlem, které má tzv. vysoké vibrace. Takže máte-li špatný den nebo celkově špatný pocit ze života, budete mít sklony jíst spíše nezdravé jídlo, těžké jídlo, mastné, slané, atd. Naopak v lepším období budete mít třeba větší zájem o to, jíst zdravěji. A to je také v pořádku. Další věc, které si můžete všímat. Cítím se dobře, na co mám chuť? Cítím se špatně, na co mám chuť? Nevyčítejte si, že jste smutní a máte chuť na čokoládu, když normálně byste po "něčem tak nezdravém" ani nesáhli. A dopřejte si ji. Neuškodí vám. Naopak je zbytečné lpět na tom, co jste jedli dřív, když se cítíte na něco jiného. Měňte, zkoušejte a hlavně naslouchejte svému tělu - nešlápnete vedle.
 
 

Reklama