Ekologické stravování - tipy, jak zlepšit své návyky

2. května 2017 v 18:07 | Neri |  Péče o tělo
Jednou z věcí, co můžete udělat pro sebe i pro přírodu, je pozměnit svoje jídelní (a nakupovací) zvyklosti. Nechci nikoho nutit ani přemlouvat, aby se dal striktně na bio, veganství či vegetariánství. Tu volbu nechávám na každém z vás. Ukážu vám možnosti, řeknu, jaké výhody a nevýhody vidím já a uvidíte, jestli se vám některé z mých zvyků zalíbí a převezmete je - nebo vás inspirují k vytvoření vlastních. Dám vám pár tipů, co třeba já ráda dělám, co kupuji a čemu se naopak vyhýbám. A také třeba zjistíte, že jíst trochu zdravěji a ekologičtěji není až tak složité, drahé a neúnosné, jak jste si doteď mohli myslet. Nejprve stručně uvedu několik výhod a nevýhod toho, když se rozhodnete více přemýšlet nad tím, co do svého těla dáváte.


Výhody:
  • podporujete firmy, které se vyhýbají používání éček a jsou šetrnější k životnímu prostředí
  • také podpoříte některé regionální a české podniky - není lepší podporovat naši ekonomiku?
  • také snižujete zisky těm, kteří pro peníze šidí kvalitu a životnímu prostředí naopak ubližují
  • kvalitnější potraviny mají lepší chuť, na náhražky, sladidla, apod. jste zvyklí, ale když je na čas vysadíte, po čase vám přestanou chutnat, začnete v nich cítit ony chemické přísady (podobně je to třeba s přesolenými jídly, fast foodem, apod.)
  • vyzkoušíte třeba věci, které by vás doteď nenapadlo ochutnat, a rozšíříte si obzory
  • vyhnete se negativním účinkům některých látek, které mohou být zdraví ohrožující a třeba i vyvolávat psychickou nepohodu (některá barviva např. mohou navozovat hyperaktivitu u dětí)
  • pokud máte děti, budete jim dobrým vzorem v tom, jak se mají starat o sebe a své tělo
  • třeba inspirujete i své okolí - mnoho z věcí, co kupuji, se zalíbilo i doma a teď je jí taky
  • můžete mít dobrý pocit z toho, že se i vy o sebe dobře staráte :-)
  • uškodit vám to nemůže, jedině prospět


Nevýhody:
  • některé věci mohou být dražší, na druhou stranu budete kupovat méně zbytečných a nezdravých potravin, čímž se to cenově poněkud vyváží
  • občas budete muset obejít více obchodů, abyste něco sehnali, protože ne každá samoobsluha bude mít k dispozici, co potřebujete (a nemyslím jen speciální věci, jako jsou biopotraviny)
  • jezení v restauracích a podobných jídelních zařízeních se stává problémem - můžete samozřejmě udělat výjimku a to nezdravé si dát, ale je těžké najít na výletě podnik, kde vaří alespoň trochu kvalitní jídla (nemluvě už o vegetariánských, kdybyste se chtěli touto cestou dát)
  • podobný problém je někdy s pitím, neb většinou se všude prodávají jen slazené vody
  • někteří lidé pro vás nemusí mít pochopení, mohou se vám vysmát nebo být uražení, že si s nimi nechcete dát ten fast food
  • Možná vás předchozí body odradily, možná jste zvědaví a chcete to zkusit nebo si alespoň přečíst, co tedy přesně navrhuji změnit. Půjdu rovnou k věci a pokusím se článek udržet v rozumné délce. Případně jej možná rozdělím na dva, uvidíme. Tak tedy, pár jednoduchých věcí, které můžete začít dělat už dneska pro sebe a životní prostředí…


1. Začněte pít vodu. Navrhuje to kdejaký výživový poradce a má to své opodstatnění. Voda je vše, co organismus potřebuje, aby měl dostatek tekutin. Není zatížená chemií, sladidly, nejsou v ní žádné bublinky, nedehydratuje jako kafe - zkrátka je nejvhodnější pro správný pitný režim. Já mám nejraději odstátou vodu z vodovodu (aby vyprchal chlór), nechutná mi zvláštně "mrtvá" voda z lahví. Plus se s těmi lahvemi nemusíte tahat. To jsou hned dvě výhody - pít vodu je zdravější a méně namáhavé. Možná vám voda prostě nechutná a nechcete se vzdát slazených šťáv a minerálek. To chápu, také jsem si musela nějakou dobu zvykat. Po několika měsících, kdy jsem pila jen vodu, už ale slazené nápoje nemůžu ani vystát. Z milovnice perlivých slazených minerálek jsem milovnice vody. Občas si dám nějaký džus (třeba antibiotika vodou nerada zapíjím), ale jinak piji jen tu. Je to pak samozřejmě vtipné, když vás někdo chce pozvat na něco k pití a vy mu řeknete… no, já piju jenom vodu, ani kafe, ani alkohol… jedině tak džus nebo kakao. Nicméně před odsouzením některými lidmi jsem vás varovala.




2. Vzdejte se nezdravých věcí, které nepotřebujete jíst a pít. Na mysli mám především alkohol, sladkosti, kávu a podobné věci. Proč? Protože organismu nijak neprospívají, jen ho zatěžují. Stejně tak fast food nebo obecně moc tučné věci. Můžete si občas dát na chuť dortík nebo sklenku vína, ale pokud jste doteď měli ve zvyku dva dortíky denně a za víkend tři flašky, tak sami jistě chápete, že to není značka ideál. Kromě zdravotního hlediska je hlavní plus také úspora peněz. Sladkostí se nenajíte, nemají výživovou hodnotu, máte je jen na chuť, ale vsadím se, že za ně dáte značkou část rozpočtu na nákup. Hlavně když jdete nakupovat s dětmi. Nebylo by ekonomičtější a zdravější ušetřit peníze za sladkosti a místo nich investovat třeba do kvalitnějších potravin k večeři?


Dalším důvodem proti sladkostem je jejich složení. Často obsahují množství éček, barviva, sladidla, čokoláda za 15 Kč v akci nemá se skutečnou čokoládou nic společného. Sladkosti jsou špatné na zuby. A třeba do sušenek se dává palmový olej - získává se z rostlin, které se pěstují na pozůstatcích vypálených deštných pralesů, plic naší planety. Pokud se sladkostí nechcete úplně vzdát, dejte přednost menšímu množství kvalitnějších, třeba si občas kupte skutečnou čokoládu nebo nějaké bio sušenky (ano, i takové věci existují a jistě jsou některé z nich i dobré, chce to vyzkoušet).

Jako dítě jsem byla na sladkostech přímo závislá. Každý den jsem přišla domů a snědla minimálně jednu celou čokoládu. Na mém vzhledu se to nijak neprojevilo, ale byla jsem na "čokoládě" závislá. Když jsem se rozhodla s jejím jezením přestat, měla jsem téměř abstinenční příznaky. Pořád jsem na ni měla chuť, byla protivná… ale vydržela jsem to a po pár měsících mě chuť přešla. Teď, když jím sladké jen výjimečně (např. když na narozeniny dostanu čokoládu s vyšším podílem kakaa), mi sladkosti, zákusky a levné čokolády připadají přeslazené a zvedá se mi z nich žaludek. Opět je to jen o zvyku. A když jsem s tím přestala já, vy to také zvládnete.


3. Začněte číst složení věcí, které kupujete. To je totiž vůbec to hlavní a to první, co byste měli začít dělat. Vy totiž zatím ani nevíte, co vlastně běžně kupujete. Někteří lidé mi říkají, že ty obaly schválně ani nečtou, protože ani nechtějí vědět, kolik éček a svinstev v tom je. Stejný přístup většina aplikuje při jezení masa - nechtějí vědět, odkud se to maso bere a jak se jim dostane do toho hezkého balíčku v obchodě. Jenomže to je uhýbání před zodpovědností. Když mi vadí, co v tom jídle je, tak proč ho dobrovolně jím? Protože nejsou jiné možnosti? Ale ano, často jsou. Jen jsme moc pohodlní měnit své zvyky. Radši si řekneme, že "ale co, mně to chutná, tělo má jít do hrobu zhuntované", přitom nemáme odvahu zjistit, co v tom chutném papání vlastně je. Věřte mi, existují výjimky, které nemají označení bio a jejich složení je zcela neškodné a pak takové věci, co se tváří neškodně - a nejsou. Tak si začněte všímat, co ve vašem jídle je. A pak můžete přistoupit k dalšímu bodu.


4. Vyhýbejte se některým přísadám v jídle. Mnoho éček, konzervantů, zahušťovadel, některá umělá barviva a všechna umělá sladidla jsou škodlivá pro lidský organismus. Resp. jsou škodlivá ve větším množství, ale když tyto věci kupujete běžně, každý den, různé produkty, které mají ta stejná éčka - nezdá se vám, že ve svém těle skutečně hromadíte velké množství těchto látek? Geneticky modifikované plodiny pro prezentovány jako neškodné, protože je to dobrý byznys (v Americe jsou rozšířenější, ale modifikovaný škrob naleznete v mnoha jogurtech, majonéze, pizze,… i v našich obchodech, což zjistíte, když začnete číst složení). Jejich neškodnost je ale na pováženou. Především pro životní prostředí se mohou časem ukázat jako velmi škodlivé. Jistě jste už někdy slyšeli o zmutovaném hmyzu, která byl odolnější než jiné hmyzy - a jistě, zmutované plodiny jsou také odolnější, ale za jakou cenu?

Což mě přivádí k umělým hnojivům - těm se na zahrádkách vyhněte. V potravinách se jim nevyhnete, pokud tedy nekupujete potraviny s platným bio označením. Jakožto bývalá studentka zahradnické jsem o hnojivech slyšela dost, používají se mimo bio zemědělství všude, často a těžko lze věřit tomu, že něco, s čím se musí manipulovat v rukavicích, důkladně to zředit a držet dál od úst a sliznic je vhodné proto, aby v tom rostlo naše jídlo. Chemická hnojiva za sebou také nechávají rezidua, která zatěžují půdu, dostávají se do podzemních vod (a tím je znečišťují) a jejich využívání vytěsňuje veškeré metody hospodaření s půdou z minulosti, jako bylo třeba nechat pole ladem, aby se v něm přirozeně obnovily živiny po vyčerpání způsobeném pěstování některé plodiny. Dnes se pole uměle vyhnojí a jede se dál, aniž by měla země čas na zotavenou.


Já osobně se vyhýbám: škodlivým éčkům (tedy ne přírodním), GMO, glutamanu, umělým sladidlům (aspartam, sacharin), umělým barvivům (červeň allura), konzervantům; nejím margaríny, pomazánky, instantní jídla, většinu sladkostí, některé konzervy - hodně záleží na značce a složení; a jinak nepiju kafe ani alkohol a krom ryb nejím maso, ale to jsou prostě moje osobní preference


5. Najděte si své oblíbené obchody a značky. Základní pravidlo pro vyhýbání se chemii v jídle zní: Pokud mám na výběr z deseti značek této potraviny, vyberu si tu, která v sobě má nejméně chemických přísad - nebo vůbec žádné. I takové potraviny existují. Také je lepší dávat přednost českým a regionálním věcem, často mají lepší složení, plus podporují naši ekonomiku a vůbec naše lidi, zaměstnance, kteří je vyrábí. Mnozí z vás jistě chápou, že být nezaměstnaný a bez peněžních prostředků není zrovna fajn. Tak můžete i takto podpořit zaměstnanost našich občanů. Najdete-li bio potraviny, které vám chutnají a jsou v ceně, která je pro vás přijatelná, určitě je skvělé koupit tyto. Časem si zmapujete obchody a zjistíte, kde mají jaké dobré produkty. Dělali jste to i teď, jen jste nehleděli na složení, pouze třeba na chuť nebo oblíbenou značku. Také můžete objevit pár prodejen zdravé výživy nebo biopotravin, které se vám zalíbí. Já si většinou v klidu vystačím se supermarkety. Někdy je ale nejlepší alternativou některé potraviny vyrábět doma - neříkám, že si máte péct vlastní chleba, ale třeba pomazánky bez chemie neseženete. Mně se to nepovedlo, vyjma jedné restaurace s lahůdkovým pultem, kde mají bio všechno, tedy i občas nějakou pomazánku. Čímž také doporučuji si v okolí najít dobré kvalitní restaurace pro případ, že byste někdy nechtěli vařit nebo plánovali nějakou oslavu, vzít někam přátele, atd.


6. Věci, které ráda kupuji já: Trocha té neplacené reklamy a konzumerismu, abyste tedy viděli, že "poživatelné" potraviny ještě pořád existují a nejsou až tak neobvyklé. Moje oblíbené potraviny a značky jsou z většiny české, takže u mě najdete máslo a sýry od Madety, Lučinu, Milko tvaroh, Choceňský jogurt, znojemské okurky,… pečivo nejraději nakupuji v Bille (u nás v Brně tam totiž mívají chleba či koláče od regionálních pekařů, které jsou výborné a většinou mají dobré složení), stejně jako bio jogurty. Ovoce a zeleninu tam kupuji také, čistě proto, že bývá v lepším stavu než jinde… ale nedělám si iluze, že by byla bez chemie. Nicméně má Billa řadu svých bio potravin, třeba různé sušenky, lze tam sehnat bio vejce. Ceny těchto bio produktů jsou často vyšší než norma, záleží na tom, jestli jste ochotni je za to dát. Ještě mám odtamtud ráda Veverku, to je směs oříšků.

A jinak nakupuji v Tescu, kde se také dají vyhrabat dobré věci. Rosické těstoviny, farmářské máslo, dětské piškoty Opavia a Granko (ano, pořád jím piškoty, puding a piju Granko :-D), koření (Vitana a Podravka mívají "natur" výrobky, které nejsou přímo bio, ale na složení si lze zkontrolovat, že nemají glutaman a konzervanty). Kečup kupuji Heinz, marmeládu mám nejradši meruňkovou Tesco finest, asi jediná dobrá majonéza je Majolka (používáme ji do bramborového salátu, jinak moc na majonézová jídla nejsem). Většinou se ale bohatě stačí držet čtení etiket a českých výrobků a svoje značky si najdete sami a také snadno najdete produkty, co mají nejméně chemie. Třeba po prohlédnutí několika konzerv s jahodami jsem vybrala Hamé, ostatní měly barviva. A ještě bych zmínila DM, kde tedy kromě kosmetiky (mám odtamtud třeba šampon Lavera) mají i bio potraviny. Dokonce i bio čokolády, ale na mě jsou moc sladké, preferuji Lindt.


7. Častěji si připravujte domácí jídlo. Mě osobně vaření nebaví, ale pokud chci jíst dobře, musím se holt smířit s tím, že vařím častěji, než by se mi líbilo (upřímně, všema deseti bych brala partnera, kterého vaření baví a vařil by mi… dělám to vážně, vážně nerada…). Oželte o víkendu instantní nudle nebo misku s hotovým jídlem do mikrovlnky a zkuste najít jídlo, které vám chutná a není těžké ho uvařit. Pokud jíte hodně maso, zkuste zařadit i více zeleninových jídel. Mnoho z nich chutná dobře, nebojte se (já sama mám mlsný jazýček a krom občasné ryby maso nejím). Zelenina je zdravá a relativně levná. Moje častá víkendová rychlovka sestává z brambor nakrájených na kostičky, které opeču na pánvi, přidám cibulku, papriku, okořením a nakonec tam plácnu vajíčko. Většinou mě to dobře zasytí a mám to ráda.

Nicméně pokud vás vaření baví, určitě se dejte na vyšší gastronomii a můžete zkusit i neobvyklé potraviny a recepty. Mně se třeba docela líbí tento web s recepty, ale sama vím, že bych neměla trpělivost shánět všechny ty suroviny a vařit ona jídla. Pokud vás však láká trochu neobvyklé, možná až veganské vaření, můžete něco z toho zkusit. Jinak postačí jednodušší recepty z internetu nebo nějaká kuchařka. Hlavní je najít to, co máte rádi a koupit na to co nejlepší suroviny seženete :-) A jak už jsem zmínila, mnohdy je výhodnější si upéct buchtu sami nebo si udělat domácí pomazánku, protože kupované věci nejsou tak dobré a hlavně mají hodně éček. Já mám tři oblíbené pomazánky (všechny s vejci, takže vegany nepotěším) - tuňákovou, vajíčkovou a jednu z lučiny. Kdyby byl někdo zvědavý, můžu postnout recepty do komentářů. Ozvěte se. Nechci článek ještě víc natahovat.



8. Poslouchejte své tělo. Všímejte si toho, po jakém jídle se cítíte špatně, je vám nevolno, těžko,… a co vám naopak prospívá. Najděte si nejvhodnější stravovací režim a potraviny přímo pro sebe. Vyzkoušejte nové věci, zařaďte si do jídelníčku více ovoce a zeleniny, občas oříšky, pořádné vařené jídlo k obědu a nešiďte se. Tělo vám poděkuje (nebo vás potrestá, to moje je tak rozmazlené, že po dni, kdy jím špatně - třeba žádné pořádné vařené jídlo a jen pečivo, ano, i já mám své špatné dny - je mi zle a příště si dvakrát rozmyslím, jestli si to zopakuji).


9. Podobné zásady jako u jídla aplikujte i na kosmetiku. Zajímejte se o to, čím se myjete, jestli jsou vaše kosmetické přípravky testované na zvířatech, jestli jsou spíše z přírodních nebo umělých přísad. Nechci po vás, abyste luštili celé složení, protože mu nejspíše nebudete rozumět (ani já mu nerozumím). Ale může být dobrý nápad některé přípravky nahradit za bio, případně omezit používání jiných, které by mohly zatěžovat životní prostředí. Opravdu máte jen to, co nutně potřebujete? Jak myslíte, že se na skládce rozloží již pátá vyhozená řasenka za tento měsíc? Někteří lidé mají jednoduše citlivou pokožku, takže šetrnou kosmetiku používat musí, pro jiné je to volba. Čímž také připomínám damám, že vložky jsou věc značně neekologická a alternativa, jako je třeba kalíšek, životnímu prostředí také trochu ulehčí.


10. Nebuďte na sebe moc přísní. Poslední, ale neméně důležitý bod, vám má připomenout, že jste na světě také proto, abyste byli šťastní, užívali si života, dělali, co máte rádi a vůbec se obklopovali příjemnými věcmi. Nutit se do přísné disciplíny a nikdy si nedopřát něco dobrého, protože je to nezdravé, k celkové psychické pohodě nepřispívá. Dopřejte si, ale s mírou. Když nejde sehnat jídlo čistě bez éček, vyberte si to nejmenší zlo. Když si chcete dát k narozeninám zákusek, dejte si ho. To, jak budete jíst a co budete kupovat, je vaše volba, ne nějaké nařízení - a s takovou to taky berte. Děláte to, protože chcete. Pokud vytrváte, tím líp pro vás, pokud ne, také se nic neděje. Myslete na své důvody, třeba lásku k přírodě nebo svému tělu, ale nebuďte "fanatici". Ostatně, nic není zcela černobílé.


Jsem zvědavá, jestli vás článek přiměl k zamyšlení nebo se vám zalíbil některý z bodů a hodláte se pustit do jeho realizace. Samozřejmě bych mohla mluvit o škodlivosti mnoha jiných věcí, ale nechci si hrát na výživového poradce a pouštět se do debat, jestli je škodlivé mléko, bílá mouka,… nakonec se najde vždy někdo, kdo považuje za škodlivé něco, co jíme, řídit se všemi, za chvíli už nemůžeme jíst vůbec nic. Já sdílím jen tipy, které mi přijdou snadno proveditelné a objektivně prospěšné, aniž bychom řešili, jaké potraviny vůbec máme a nemáme jako lidé jíst; a zabíhali do detailů různých diet. To už je na každém z vás, co považujete za to nejlepší pro sebe a jestli se začnete zajímat o některé styly stravování.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Simona Simona | Web | 3. května 2017 v 11:57 | Reagovat

Mnoho z toho naštěstí dělám, je to super i pro zdraví. Nakupuju v Bille, tam lze leccos sehnat.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama