Učební typy

17. června 2013 v 21:18 | Tammy |  Sebepoznání
Tentokrát se zaměřím na téma, které je vysoce praktické, ale s esoterikou nemá nic společného, ačkoli jakéhosi osobního rozvoje se svým způsobem týká. Jsou to učební typy. Každý z nás se nejlépe učí pomocí jedné metody, třeba doplněné ještě některou další. Když víte, jaké jsou vaše silné stránky co se paměti týče, můžete toho využít nejen při učení do školy nebo cizího jazyku, ale také abyste si zapamatovali cokoli jiného bude třeba. Ať už to bude seznam na nákup, jméno nového spolupracovníka nebo text písně či divadelní hry.

Existují tyto typy:

1. Vizuální

Tento typ je zaměřený na svůj zrak. Pamatuje si to, co vidí, tedy obrázky, barvy, tabulky a symboly. Člověk s tímto učebním typem vám pravděpodobně řekne, co má ten den kdo na sobě a co jeho kamarád nakreslil minulý týden. Vybaví si obrázek z knížky, ale bude pramálo vědět, co povídal lektor nebo učitel ve škole. Měl by tedy využívat při učení obrázků, barev a tabulek.

2. Čtení/psaní

Jak už název vypovídá, tento typ si nejlépe pamatuje to, co čte a co si sám napíše. Hledá slovíčka ve slovnících, listuje v seznamech, zná obsahy knih i článků zpaměti a když si na něco nemůže vzpomenout, radši si to napíše a... uvidí. Přepisuje si odbornou látku svými slovy, klidně desetkrát. Často se mu stává, že si napíše tahák, ale už ho vlastně nepotřebuje, protože se látku naučil... psaním taháku. Někteří tento typ řadí pod vizuální.

3. Auditivní

Tento typ je zaměřený na sluch. To jsem já. Ve škole si sice píšu poznámky, ale málokdy se z nich učím, protože si z jejich pročítání nepamatuji obvykle vůbec nic. Čtu knížky, ale jejich obsah si pamatuji jen zběžně, pokud jsem o té určité knize ovšem někomu nevyprávěla. Také pokud znám knihu i film si lépe vybavím obsah podle filmu. Pamatuji si to, co slyším od učitelů, od ostatních, ve filmech, v dokumentech. Anglická slovíčka znám po sluchu a podle toho, jak se čtou i odhaduji, jak se píšou. Proto obvykle nemívám problém s výslovností. Znám ji z písniček nebo filmů nebo jiných poslechových zdrojů a u nových slov ji obvykle odhadnu ze zkušenosti s ostatními slovy. Texty a melodie písniček jsou jedny z věcí, které si zapamatuji nejrychleji. Během jednoho dne se klidně naučím celou písničku, když si ji celý den poslouchám pořád dokola. U táboráku vím po dvou zopakováních skoro celý refrén. Když nějaký úsek textu nemůžu pochopit, automaticky si ho čtu tiše nahlas, aby význam slov vůbec dorazil do mé hlavy. Pokud někomu něco vysvětluji nebo vyprávím, pamatuji si to dlouho.

Netuším, co měla dneska naše učitelka dějepisu na sobě, ale vím, že nám pouštěla nějaký film s děsivou hudbou z koncentráku, na který jsem se radši ani nedívala. Vím, že ke mně mluvila kamarádka, povídala mi zase nějakou historku s jejím přítelem a pak se mě holky ptaly, jestli jsem neusnula. Nevím, co jsem měla k snídani, ale vím, že jsem si k obědu dala rybu s bramborem, protože jsem se matky ptala, jak ty brambory dělá, že se mi pořád nějak nedaří. Což je nádherný příklad toho, jak funguje jeden typ paměti. S ostatními nemám takovou zkušenost, snad až na ten následující, takže jsou popisy víc strohé, ale... tady na tom auditivním alespoň vidíte, jak to funguje a můžete si to už poupravit podle svého typu.

4. Kinestetický

Tento poslední typ využívá všechny smysly, hlavní a nejdůležitější věcí je pro něj vlastní zkušenost. Zná cesty, které sám mnohokrát prošel. Umí věci, které si vyzkoušel a díky tomu je pak dokáže popsat. Nejlepší pro něj je, když si všechno zkouší v laboratořích, využívá slovíčka při psaní i konverzaci, chodí na exkurze, tvoří projekty, ...

Z části využívám i tento typ paměti. Pokud se učím novou stolní nebo karetní hru, nechávám si vše vysvětlit v průběhu, abych to rovnou mohla i vyzkoušet. Pokud něco děláme na praxi, umím to pak popsat do testu i bez toho, že by mi to někdo vyprávěl, ale třeba z projektů jsem si nepamatovala nikdy nic.


A jak poznat, ke kterému typu patříte? Zavzpomínejte. Když se nad tím zamyslíte, určitě na to příjdete i bez dalších testů. Pomyslete na předchozí den a zauvažujte nad tím, co si z něj pamatujete. Obrazy a barvy? Zvuky a slova? Co jste cítili a dělali? Co jste četli nebo psali? Zeptejte se sami sebe v jakém předmětu jste měli nejlepší známky, jak učil ten učitel, zda-li jste se učili nějak sami a jak... Zkuste si přečíst nějaký text a za hodinku si vybavit, co jste četli. Poslechněte si písničku a zkuste si pak vybavit její melodii. Prohlédněte si obrázky a zkuste pak říct, co na nich bylo. Určitě na to příjdete. Snad vám článek alespoň trochu pomohl a dozvěděli jste se něco nového.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Keta Keta | Web | 23. června 2013 v 12:43 | Reagovat

A já... mám tak hroznou paměť, že u mě nefunguje ani jeden! :D

2 Tammy Tammy | Web | 23. června 2013 v 19:03 | Reagovat

[1]: To je blbost, něco fungovat musí :p Beztak máš tu poslední, zkoušecí, když na normální učení nic nezabírá XD

3 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 15. září 2013 v 9:47 | Reagovat

Ahjo. Často pročítám tvůj blog, ale teprve teď jsem se rozhodla přispět.
Pravda je, že já jsem asi spíše vizuální typ, ale mám ještě jeden!
Když vím, že si něco mám zapamatovat, přehraji si to jako divadelní hru. Zkrátka  když se potřebuji naučit například pohyby, když se vysílá magická koule kouzlem, abych to poté mohla popsat v knize,obléknu si svůj čarodějnický kostým, narazím na hlavu klobouk, stoupnu si doprostřed pokoje před zrcadlo a zkouším, co vypadá nejlépe. Trénuji i výrazy a tak podobně. I tohle je možnost, ale nepřišla jsem ještě na to, jak to uplatnit v učení věcí do školy, i když v dějepise by se to dalo...

4 Tammy Tammy | Web | 15. září 2013 v 16:47 | Reagovat

[3]: Podle mě to patří pod kinestetický, že si to prostě "ozkoušíš" :)
Co se týče popisování věcí v knize, zrovna na jedné dělám a včera jsem sebou flákla na zem, jen abych zjistila, jak se vstává bez využití jedné nohy a jak to do té knihy popíšu. Možná si tím prochází každý autor :D

Jak to uplatnit... já nevím, zkoušela sis někdy zahrát místo kouzelníka na chemika, jazykovědce, matematika či vynálezce? Jen si tak říkám, že přesvědčit svůj mozek, že tě téma skutečně zajímá je nejlepší způsob, jak se o něm něco naučit :D

5 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 15. září 2013 v 17:06 | Reagovat

Nejspíš máš pravdu. A s tím vstáváním to byl dobrý nápad.
Na chemika jsem už si hrát zkoušela s kamarádkou a vynalezla jsem akorát tak oxidového žraloka( v hlavě, pochopitelně a díkybohu, neboť ten žralok žere vše, co uvidí), takže to raději nezkouším, kdo ví, co by mi z toho zase vylezlo :-D

6 Tammy Tammy | Web | 16. září 2013 v 12:51 | Reagovat

[5]: Lepší by bylo vymyslet, jak extrahovat pitnou vodu z mořské vody s maximálním výnosem a minimálními náklady ;-)  :-D

7 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 16. září 2013 v 15:39 | Reagovat

No na mě se neobracej, já jsem ta, která sice navenek vypadá velice chytře a dokáže na všechno správně odpovědět, ale v chemii si celou hodinu čmárám poznámky jako "cín se  časem rozpadne"....To přenech někomu inteligentnějšímu.

8 Tammy Tammy | Web | 17. září 2013 v 13:29 | Reagovat

[7]: S inteligencí to nemá co dělat, to je spíš o zájmech. Ne každý inteligentní člověk rozumí chemii nebo fyzice, toho jsem zářným příkladem :-D Chemici zas nerozumí hudbě nebo psaní knih, ha.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama